Asam pedas ayam goreng

Salam semua.

Hari ni mendung je cuaca. Hujan dah pagi tadi. Aku keluarkan ayam dari freezer. Then fikir punya lama. Apa aku nak masak hari ni. Menu haruslah menu pantas disebabkan aku ada baby kecil yang suka berkepit je ni. 

So aku masak sup ayam untuk anak-anak. Untuk aku dan  suami jadi lah asam pedas ye. Jom lah tengok caraku masak. 

Bahan bahan

Ayam 
*Cili kering 10 batang
*Bawang besar 1 biji
*Bawang merah 3 ulas
*Halia 2 inch
*Lada hitam hancur 1 sudu kecil
*Belacan serbuk 1 sudu kecil
Daun kesum 1 ikat
Tomato 1 biji
Asam jawa adabi 1 sudu kecil


Cara cara

  • Goreng ayam yang diperap dengan garam kunyit sehingga separa garing. Ketepikan dahulu.
  • Blend bahan bertanda * dan tumis sehingga betul-betul garing.
  • Kemudian masukkan air 1 cawan dan asam jawa adabi. Biar mendidih.
  • Masukkan ayam, tomato dan daun kesum. Biar masak sebentar 2-3 minit.
  • Perasakan dengan garam dan gula. 
Siap dah. 




Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili