Tomyam campur simple


Maybe aku kena enhance sikit cara ambil gambar masakan before upload dalam blog ni😆

Bahan bahan

Bawang besar 1/2 biji
Bawang putih 3 ulas
Udang galah 4 ekor
Ayam 3 ketul
Daging 1 ketul potong kecil
Pes tomyam
Daun limau purut
Galangal (wei aku lupa lah nama melayu dia. Serius)
Garam
Gula
Cili padi
Limau nipis 1 biji
Lemon 1/4
Serai 2 batang

Cara cara

Masukkan air dalam periuk and then kau masukkan sahaja semua bawang sekali galangal and serai yang dah ditumbuk halus dan dititik.

Masukkan pes tomyam. Biarkan mendidih, baru aku masukkan daging dan ayam. Masak lah sampai daging lembut then last baru kau masukkan udang galah.

Then masukkan daun limau purut. Perah lemon and limau nipis. Aku pakai lemon sebab dia bagi 1 aroma tu sedap pulak bau.

Perasakan dengan garam gula. Aku add on kiub daging. Aku lupa pulak bagitahu.

Siap..


Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili