Ayam shitake chinese style


Assalamualaikum. Hari ini rasa serba malas. Bila datang mood malas aku, memang aku rasa nak duduk je (tapi duduk dalam mimpi lah). Pagi tadi aku siapkan bekal untuk husband, then buat roti telur untuk anak-anak. 

Aku panaskan singgang ikan husband aku masak semalam untuk lunch. So aku plan, lunch aku dan anak makan lauk itu.  Tapi anak kedua aku, Sufyan sebut nak makan nasi dengan ayam. Maka terjadilah menu chinese style ni hari ini. Kekenyangan dah Sufyan makan nasi 2 senduk penuh.

Jom tengok cara masakan. 


Bahan bahan

Ayam (potong kecil)

Cendawan shitake (10 biji)

Bawang putih (6 ulas)

Halia (2 inch)

Daun sup (3 batang)

Sos tiram (2 sudu besar)

Kicap manis (2-3 sudu besar)

Serbuk blackpepper (1 sudu kecil)

Minyak masak (2 sudu besar)

Tomato cherry (4 biji)

Cili kering (1 batang)


Cara cara

  1. Goreng ayam dengan garam dan kunyit. Ketepikan. 
  2. Belah 4 cendawan shitake dan belah 2 tomato cherry. Hiris nipis halia, bawang putih, daun sup, cili kering
  3. Tumis halia, bawang putih, cili kering sehingga naik bau. 
  4. Masukkan sos tiram dan kicap. Masukkan juga air 1/2 cawan. Biar masak sebentar. 
  5. Masukkan ayam goreng dan cendawan shitake serta tomato. Gaul rata dan biar masak.
  6. Masukkan daun sup. Masak sebentar.
  7. Siap.




Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili