Bihun goreng ala kadar

 Assalamualaikum.

Terasa lama benar aku tak menulis blog resepi aku ni. Bukan aku taknak tulis tapi ada hari aku tak memasak pun. Ada hari aku memasak benda yang sama je dan dah ada tertulis dalam blog dah pun. Jadinya, begitulah ceritanya.

Hari ni anak aku si sufyan minta aku masakkan bihun goreng. Aku belek dapur tu, segala bawang merah/besar/putih habis. Cili merah pun tak ada. Ada kobis bunga dan ikan bilis. Sos semua ada. Ada sosej, carrot. Ha jalan jelah. Jom tengok resepi dia.

Bahan bahan

Bihun 1 bungkus

Ikan bilis segenggam

Kobis bunga sebesar penumbuk

Sosej 2 batang

Carrot 1/2 batang

Minyak masak 1 senduk

Sos cili 3 sudu besar

Kicap manis 4 sudu besar

Sos tiram 2 sudu besar

Kiub ayam 1 kiub

Telur 1 biji


Cara cara 

Rendam bihun dalam bekas berisi air panas. Ketepikan.

Panaskan minyak masak dalam kuali

Blend lumat ikan bilis dan kobis bunga. Tumis hingga agak garing. 

Masukkan sosej dan carrot yang dipotong kecil. Biarkan masak seketika.

Masukkan segala sos dan kiub ayam. Gaul sebati.

Pecahkan sebiji telur. Biarkan masak kemudian baru gaul bagi sebati dengan semua bahan.

Akhir sekali masukkan bihun.

Gaul sebati semua. 

Siap lah. 








Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili