Daging masak hitam

Salam 2020
So ramadhan ke 16 aku buat menu daging masak hitam. Actually ini first time aku masak menu ni guys. Sebab bukan favourite pon tapi nak try menu baru makanya terjadilah menu untuk hari ini. Btw, aku gandingkan lauk daging masak hitam dengan nasi briyani. Ha nasi briyani aku guna rempah nasi briyani je, mudah and senang dan aku ada buat acar timun juga. So complete set. Husband aku kata macam makan nasi kenduri.

Bahan bahan

Daging 1 bekas tupperware anggaran 400-500g
Sos tiram 2 sudu besar
Kicap manis 4 sudu besar
Jintan manis 1 sudu kecil
Biji ketumbar 1 sudu kecil
Bunga lawang 3 biji
Bunga cengkih 2 biji
Buah pelaga 5 biji
Kulit kayu manis 1 batang
Daun pandan 1 helai
Serai 1 batang
*Bawang merah besar 1 biji
*Bawang putih 3 ulas
*Halia 2 inch

Cara cara

Daging direbus terlebih dahulu sehingga empuk

Kemudian blend bahan bertanda *

Dalam 1 bekas, ambil daging yang dah direbus, satukan dengan bahan kisar and 2 sudu sos tiram serta 2 sudu kicap. Gaul sebati. Perap sebentar

Panaskan minyak, masukkan serai dan daun pandan. Goreng kejap. Then masukkan 3 sekawan tadi. Masak sampai naik bau dulu.

Kemudian masukkan daging yang diperap tadi. Gaul sebati.

Masukkan air dalam 1 1/2 cawan air rebus daging then kicap lagi 2 sudu. Atau boleh lebih kalau nak lagi hitam and rasa pekat.

Tutup periuk dengan penutup. Biar masak sekejap dengan api sederhana.

Siap la tu.

Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili