Puri Nasi campur lobak dan kobis bunga

Salam 2020

Mak aih tengok tajuk masakan pun panjang sangat kan. Tapi nak buatnya tu tak susah pun. Bayi 6 bulan kena makan puri dahulu. Biar dia belajar telan makanan.

So hari tu aku bagi anak aku makan puri lobak campur kobis bunga. Struggle nya nampak dia nak telan makanan tu. Nampak sangat tak berminat anak oi. Maka hari ini aku cuba blend puri lobak dan kobis bunga tu dengan nasi.

Btw aku guna nasi yang kita makan ni je. Boleh je mana-mana jenis beras pun asalkan makanan dia seimbang. So bila campur nasi, dia makan lah.. tekak melayu ye. Dan lagi satu, aku dah siap-siap  buat puri lobak merah dan kobis bunga tu and aku bekukan dalam acuan ice. So bila nak masak je aku ambil 1-2 cubes dan masukkan dalam masakan. Senang okay.

Jom tengok cara masakannya,

Bahan bahan

Nasi 1 1/2 sudu besar
Puri lobak 2 cube
Puri kobis bunga 2 cube
Baby food processor

Cara cara

Defrost puri lobak dan kobis bunga dalam baby food processor

Then bila puri dah cair, pindahkan ke bahagian blender dan tambahkan nasi. Air letak sikit. Blend la.

So dah hancur tu aku tapis pula. Ini untuk dapatkan texture betul-betul lembut. Kalau anak kau dah 8-9 bulan tu tak perlu dah tapis tu.

Siap lah.


Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili