Gulai ikan jenahak utara style

Salam semua. Hari ini ramadhan ke 22. And pkp hari ke 59 kan? Betulkan lah kalau silap sebab aku lost count dah.

Aku masak gulai hari ni and resepi aku simple je. Yes aku tahu nanti ada orang tanya gulai dengan kari tu tak sama ke. Sama jelah guys cuma panggilan jelah. Utara memang panggil gulai aku rasa. Betul tak? Jom tengok cara aku masak. 

Bahan bahan

Ikan jenahak (5 ketul)
Bawang besar (1 biji)
Bawang putih (4 ulas)
Halia (2 inch)
Daun kari (3 tangkai)
Rempah kari ikan (4 sudu besar)
Santan (setengah kotak)
Halba campur (1 sudu besar)
Asam jawa adabi (1/2 sudu besar)
Tomato (1 biji)
Bendi (8-9 batang)

Cara cara

Blend bawang besar, bawang putih dan halia

Rendam rempah kari ikan dalam air dulu

Tumis bawang besar, putih dan halia yang di blend+halba campur+daun kari sehingga naik bau. 

Masukkan rempah kari ikan. Tumis sampai pecah minyak. Guna api sederhana okay.

Bila dah pecah minyak, kau masukkan asam jawa adabi dan lebih kurang 2 cawan air.

Masukkan ikan.

Biar sebentar.

Then masukkan santan.  Kemudian aku letak terus bendi and tomato. 

Biarkan mendidih kuah gulai tu.

Perasakan dengan garam gula secukupnya. 

Ok siap

Bye.



Popular posts from this blog

Gulai udang utara

Lala Rebus Serai

Ikan kembung goreng bawang bercili